11 októbra 2005


Konica Minolta DiMAGE Z6 - nový ostrooký dravec na nebi ultrazoomov




* 6 Mpix
* 12 x optický, 4 x digitálny zoom
* Optická stabilizácia systémom AtiShake
* 2“ LCD displej, elektronický hľadáčik
* SD card
* Video záznam so zvukom
* Rýchle riadenie ostrenia systémom Rapid AF with Predictive Focus Control
* Spracovanie obrazu CxProcess III image processing technology
* Vstavaný blesk, možnosť pripojenia manuálneho blesku
* Manuálne ostrenie
* Manuálny režim, režimy priority času a clony, automatický a tematické režimy
* Podpora priamej tlače PictBridge
* Pripojenie na PC cez USB 2.0



Do spanilej spoločnosť kompaktných ultrazoomov sa v poslednom čase prihlásil nový člen -novinka od spoločnosti Konica Minolta DiMAGE Z6. Zet-šestka náramne pripomína staršieho brata DiMAGE Z5. Líši sa iba veľkosťou záznamového senzora CCD 6.4 Mpix (6.0 efektívne) a zmenou v záznamu videoklipov, paradoxne smerom nadol na 320 x 240 pri 15/30 fps (obrázkov za sekundu). Zo zväčšenia snímacieho čipu plynie aj maximálne rozlíšenie 2816 x 2111 bodov. V ostatnom ako keby Zet-šetka z oka vypadla svojmu predchodcovi tak dizajnom ako aj konštrukčným prevedením. Ba nezaprie ani svojich starších príbuzných Z1 a Z3 a mnoho podobného nájdeme aj u prototypu Minolta Electro-zoom X zo 60 rokov. Rovnaký ostáva 12 násobný optický zoom (35-420 ekvivalent). V prípade ak to niekomu nestačí má k dispozícii ešte 4x digitálny. Osobne som zvedavý, čí by výrobca zožal kritiku keby ním model nevybavil. Prístroj je napájaný štyrmi AA batériami alebo akumulátormi. Ako pamäťové médium slúži SD karta. Prístroj je ďalej vybavený 2“ LCD displejom, elektronickým hľadáčikom, manuálne výklopným bleskom ako aj možnosťou pripojiť externý blesk cez HOT SHOE, čo Zet-šetku popri väčšom čipe zvýhodňuje oproti jej prirodzeným konkurentom medzi ktoré patria najmä Canon PowerShot S2 IS, Panasonic DMX-FZ5 a SONY Cyber-shot DSC H1. Prístroj je vybavený stále populárnejším stabilizátorom obrazu. Konica Minolta na rozdiel od svojich rivalov používa systém stabilizujúci snímací prvok a nie prvky optiky. Stabilizátor umožňuje zachytiť obrázok aj pri horných hodnotách ohniskovej vzdialenosti objektívu, alebo svetelne náročných podmienkach ako je šero a vyhnúť sa použitiu blesku alebo stojanu. Výrobca udáva že s použitím Anti-Shake systému je možné použiť časy štyri až osem krát dlhšie. Bezpochyby tento systém je vysoko účinný a pre bežné fotografovanie je obrovským prínosom. Osobne odporúčam pri výbere nového prístroja pre amatérsku fotografiu práve túto vlastnosť ako jednu z hlavných požiadaviek. Stabilizácia obrazu Vám umožní tvoriť ostené obrázky aj v podmienkach v ktorých si to doteraz neviete predstaviť. Samozrejme že aj tento systém ako všetky technické zlepšenia má svoje limity a netreba ho preceňovať, predstavte si však že fotíte ostro pri čase ¼ sekundy. Všetko však záleží od zručnosti fotografa, svetelných podmienok a použitej ohniskovej vzdialenosti objektívu.

V balení s prístrojom nájdete pamäťovú kartu 16 MB, 2 x DC s manuálom a software (Digital Camera Software vol. 1.1, DiMAGE Master Lite, Kodak EasyShare), pripojovaciu kabeláž USB a AV, popruh na krk, šnúrku pre pripevnenie krytky objektívu, 4 x AA alkalické batérie, záručný list a návod v slovenskom jazyku, ktorý je podrobne vypracovaný a naozaj prospešný.


Konštrukcia prístroja – foťák ako z budúcnosti.

Zet-šestka má naozaj zvláštny tvar, i keď jej línie, ako sme spomenuli, nie sú novinkou stále sa jej dizajn radí medzi tie avangardnejšie a možno počuť rôzne názory ako pozitívne tak aj tie krajne negatívne. Okrem tvaru prekvapí svojou váhou. Bez akumulátorov nie je nejako obzvlášť ťažká (340 g) ale s nimi držíte v ruke skoro pol kila. Osobne nemám nič proti ak prístroj má nejaké to deko navyše ak je to vyvážené kvalitou prevedenia a konštrukcie a prístroj sa dobre drží aj v jednej ruke. A to Zet-šestka spĺňa. Príjemne prekvapí aj plastové prevedenie tela prístroja doplnené o pogumované plochy uľahčujúce bezpečné držanie prístroja aj jednou rukou. Dizajnové stvárnenie prístroja je rovnako decentné a naznačuje príslušnosť k lepšej spoločnosti. Pripomínam, že na testovanie som mal čiernu verziu a teda striebornú neviem ohodnotiť. Jednu výčitku konštrukčnému prevedeniu tela prístroja by som však predsa len mal: „grip“ na pravej strane padne síce dobre do ruky, ale tlačidlo expozície umiestnené na jeho hornej časti vpredu na môj ukazovák nejako nesedí. Ale kvôli objektívnosti uznávam že chyba môže byt aj v ukazováku. Rovnako by som grip doplnil o „záves“ na ukazovák pre lepší pocit ako to majú niektoré SLR prístroje. Okrem tlačidla expozície sa na vrchu „gripu“ nachádza štandardný otočný volič pracovných módov, posuvný ovládač zoom objektívu a tlačidlá pre ovládanie makro režimu a blesku. Otočný ovládač je síce po svojom kraji vybavený zúbkovaním pre jeho lepšie ovládanie palcom pravej ruky, ale mne to jednoducho nešlo. Ak som držal prístroj v jednej ruke a chcel meniť režimy iba pohybom palca tak to bola fuška. Všetko čo bolo doteraz napísané platí z pohľadu pravákov, čo nato náš protipól povie veru neviem.

Na objektívovej časti tela je akoby prirastený „hrb“ skrývajúci pod manuálne výklopným vekom vstavaný blesk, zakrytú päticu pre inštaláciu externého blesku a v zadnej zvislej časti si svoje miesto našiel elektronický hľadáčik s mechanickou korekciou dioptrickej vady oka. Na pravej bočnej strane za gumovou krytkou sa nachádzajú konektory pre pripojenie k PC cez USB 2.0 a k AV zariadeniu. Odspodu je možné po odklopení plastového na prvý pohľad krehkého krytu vložiť pamäťovú SD kartu, ako aj akumulátory AA 4 ks do tela „gripu“. Veko krytu akumulátorov sa otvára zaužívaným spôsobom do strany a k sebe. Po vložení akumulátorov je ho však problematické zavrieť a je potrebná dávka opatrnosti aby sa kryt nepoškodil. Zrejeme je to spôsobené silnou pružinou aretujúcou akumulátory a malou pákou veka krytu. Rovnako sa tu nachádza aj zapustená matica pre upevnenie prístroja na stojan. Po zapnutí prístroja sa z tela prístroja teleskopicky vysunie zapustená časť objektívu. Krytka objektívu je upevnená na konci výsuvnej časti, takže nebráni v pohybe ako u niektorých prístrojoch. Po bokoch prístroja sú umiestnené úchytky pre inštalovanie závesného popruhu na krk, čo je pri spomínanej hmotnosti výhodnejšie ako popruh na zápästie. Z prednej strany na spojovej časti medzi „gripom“ a objektívovou časťou je umiestnená indikácia samospúšte, z počiatku som si naivne myslel že je to prisvietenie pre zaostrovací systém, ale tým prístroj nedisponuje.



Funkcie a ovládanie prístroja – všetko čo potrebujete s intuitívnym ovládaním.

Hlavné vlastnosti prístroja už boli spomenuté. Doplniť by bolo treba ešte mnohé lebo Zet-šestka je funkčne vybavená naozaj dostatočne. Tým dostatočne myslím, že tam je skoro všetko čo tam má byť a nič navyše. Myslím, že niektorí zákazníci by uvítali tak populárne tematické režimy pre fotenie špecifických scén ako párty, ohňostroj, západ slnka atď, ktorými niektoré fotoaparáty disponujú. Verím že niektorým čitateľom sa po prečítaní týchto riadkov na tvári zračí pohŕdanie, ale verte mnoho razy tieto režimy aj mne pomohli odfotiť svetelne náročnú scénu a následne aj mnohé pochopiť po analýze toho čo prístroj vykonal. Mne osobne najviac chýba samostatná aretácia expozície.

Za pripomenutie hádam stojí manuálny fokus, režimy snímania, režimy merania expozície, režimy nastavenia činnosti blesku, korekcia expozície bleskom, farebný režim, kontrast a ostrosť, funkcia obmedzenia šumu. Pri tejto príležitosti je treba niečo spomenúť o režime manuálneho ostrenia, ktorý možno použiť ak si myslíme že to zvládneme lepšie ako prístroj. Pri manuálnom ostrení sa na displeji alebo hľadáčiku objaví zvislá stupnica vzdialenosti zaostrenia pre lepšiu orientáciu a zväčší sa snímka na displeji pre zlepšenie schopnosti rozoznať zaostrenie. Priznám sa, počas testovania som nebol schopný sa naučiť pracovať v režime manuálneho zaostrovania. Pri slabom svetle pre šum na displeji som nevedel zaostriť a slabé svetlo je práve prípad kedy tento režim je práve potrebný. Prístroj má rozsah citlivosti ISO 50 – 320. Pri nižších hodnotách 50, 100 je šum pri bežnom zväčšení nebadateľný ale jeho intenzita sa prudko zvyšuje smerom k hornej hranici.


Ovládacie prvky a menu.

Ako bolo spomenuté režimy sa volia na kruhovom ovládači pri ktorom sa nachádza posuvný ovládač zoomu a tlačidlá pre ovládanie makro režimu (supermakro-makro-makro off) a ovládanie režimu blesku, ktorého funkčnosť je možné zmeniť napríklad pre ovládanie funkcie vyváženie bielej. Nerozumiem prečo je voliteľné tlačidlo ovládania blesku a makro režimu nie. Ja osobne som nepocítil potrebu mať samostatné tlačidlo na makro režim ak na dôležitejšie veci ako je nastavenie citlivosti ISO, alebo spomínané vyváženie bielej nie je žiadne. Všetky ostatné ovládacie prvky sú rozmiestnené na zadnej časti tela prístroja. Pod displejom je vypínač prístroja ON/OFF a mechanický trojpolohový prepínač režimu zobrazovania (LCD - elektronický hľadáčik – prezeranie). Pri testovaní Zet-šestky som pozoroval jednu zvláštnosť. Ak sa dostal prístroj po čase do STANBY modu a bol v ňom nejaký čas nedal sa prebrať iným spôsobom ako podržaním tlačidla ON/OFF, nezobudil sa však ihneď ale najprv vtiahol a vytiahol objektív. Medzi displejom a „gripom“ sa na dosah palca nachádza tlačidlo zobrazovania informácii, tlačidlo QV(rýchle prehliadanie)/mazania, menu tlačidlo a krížový päťtlačidlový ovládač.

Ovládanie ako aj pohyb v menu prístroja je jednoduché, logické a intuitívne. Pred použitím prístroja som si síce prečítal menu ale dovolím si tvrdiť že by som to zvládol ovládanie aj bez toho. Najviac mi na ovládaní Zet-šestky vadila absencia tlačidla rýchlej voľby hlavných funkcii (takzvané malé menu). S tými prístrojmi ktoré túto možnosť mali bola radosť pracovať. Menu je síce prehľadné ale predsa len trocha zložité na rýchle nastavenie napríklad citlivosti ktorá je až v tretej záložke.

Rýchlosť prístroja

Zet-šestka je relatívne rýchly prístroj. Po zapnutí je pripravená na prvý záber do 3 sekúnd. Rovnako prechod objektívu z jednej krajnej polohy do druhej je rýchle niečo vyše dvoch sekúnd. V tomto ohľade je konkurencia rovnako dobrá a taký Panasonic FZ5 aj lepší. Zaostrovanie je rovnako rýchle ale s klesajúcou intenzitou prudko klesá až k 3 sekundám pri teleobjektíve. Občas sa aj stalo že prístroj odmietol zaostriť. Prístroj nemá prisvietenie zaostrenia. Je však otázne keby mal či by sa tieto hodnoty zlepšili, lebo aj prístroje (SONY H1), ktoré prisvietenie používajú sa vyznačujú pri slabom osvetlení podobnými hodnotami. Naopak Panasonic FZ 5 prisvietenie má a jeho časy zaostrovania pri zlých svetelných podmienka sú oveľa lepšie. Bežný čas na jednu snímku je cca 1.5 s. Pri sériovom snímaní je to 2.2 snímky za sekundu. Čo je opäť lepšie ako SONY H1 ale horšie ako Panasonic FZ 5.

Obrazová kvalita

S testovanou Zet-šestkou sa dajú robiť naozaj pekné obrázky. Nie je to však zázračný prístroj na odstránenie všetkých technických nedostatkov digitálnej fotografie. Možno sa spoliehať na plnoautomatický a tematické režimy ale to nedáva záruku dobrej fotografie. Aj tu platí že užívateľ by mal byť aspoň základné znalosti o technike fotografovania. Farebnosť v základnom farebnom móde (Natural color) je neutrálna, farebne korektná, no niektorí používatelia by ju mohli považovať za trocha mdlú. Pre nich je prichystaný režim živé farby (vivid mode).

Snímky boli väčšinou ostré po celej ploche, iba pri veľkých ohniskových vzdialenostiach okraje snímku v rohoch začali „mäknúť“. Pri najvyšších hodnotách ohniskovej vzdialenosti pri zväčšení možno nájsť chromatické chyby v podobe fialových lemov na kontrastných rozhraniach. Obe tieto vady idú na vrub objektívu a v prípade Zet-šestky sú v normále a pri bežnom fotografovaní a zväčšovaní nepostrehnuteľné.

Vyváženie bielej v automatickom režime je uspokojivé a väčšinu sa naň dá spoľahnúť. Predvolené režimy bielej rovnako pracovali uspokojivo, ja by som ich však doplnil o režim tieň a alternatívnu žiarivku. Osobne často používam funkciu korekcie bielej a preto oceňujem jednoduché nastavenie custom. V prípade že by som bol konštruktérom prístroja tejto funkcii by som doprial samostatné tlačidlo.




Pripojenie na počítač a tlačiareň.

Prístroj disponuje pripojením cez sériový port USB 2.0. Podľa skúsenosti rýchlosť sťahovania je okolo 750 KB/s (snímku stiahnete za cca 2sekundy) čo nie je extra číslo na to že USB 2.0 môže teoreticky realizovať prenos až 60MB/s. Prístroj podporuje technológiu priamej tlače PictBridge. Vždy keď rozmýšľam nad pripojením foťákov tlačí sa mi jedna otázka, kedy pribudne nejaké bezdrôtové spojenie rovno na sieť alebo na zariadenie? Predstavte si ten komfort bez káblov.. a pritom stačí tak málo.


Záverečné hodnotenie.

Zet-šestka je naozaj vydarený fotoaparát s výborným a rýchlym objektívom, kvalitným prevedením a zaujímavou konštrukciou. Má dostatok technických prostriedkov aby sa stal obľúbeným pre každého kto chce robiť kvalitné fotografie a neuspokojí sa iba s pasívnym prístupom mačkania spúšte. Jeho neodškriepiteľnou prednosťou je široký zoom, rýchlosť, technické vybavenie a veľký displej. Konštrukčným prevedením a spracovaním neurobí hanbu ani vo vyšších kategóriách a navyše dobre sedí v ruke. Takže kto chce vymeniť svoj starý ultrazoom, alebo prejsť od jednoduchých kompaktov o kategóriu vyššie nech neváha.



Bratislava 28.09.2005
Ján Mráz

Žiadne komentáre: