17 decembra 2007

Lomo, Lomografia



V posednom čísle časopisu Digitálni foto som našiel krátky návod ako upraviť fotografiu v elektronockej podobe pomocou programu Photoshop do vyzáže "Lomo style". Zaujalo ma to lebo fotoaparat Lomo bol jednym z mojich prvých.

pre pokračovanie kliknite nižšie na read more


Podľa časopisu je Lomo miniatúrny filmový fotoaparát vyrábaný v Sovietskom Zväze (pre neskor narodených je to oficiálny názov Ruska plus jeho okupovaných satelitov - 15 zväzových republík). Je to vlastne malý kompaktný automat na kinofilm, ktorý produkuje (doposiaľ
sa vyrába) obrázky v svojskom štýle. Kvôli nekvalitnej optike zábery trpia vysokou vinetáciou (výrazné ztmavenie na okrajoch), vysokým kontrastom a prílišnou saturáciou. Štvojpolohové manuálne ostrenie má na svedomí častú neostrosť záberov. Toto všetko dodáva fotografiám bizardný štýl nazývaný "Lomo style", alebo "Lomography". Napodiv je vo svete veľmi obľúbený a existujú dsiatky webových stránok a galérii. Samotný fotoaparát sa doteraz vyrába v rôznych mutáciach a zrejme sa celkom slušne predáva. Kto má záujem ľahko sa o tom presvedčí na oficiálnej stránke Lomografie.

Začiatkom deväťdesiatych rokov, keď sa vypredával tovar v zprivatizovaných obchodoch, kúpil môj strýko Jozef zásobu asi desiatich týchto Sovietskych kompaktíkov v trhovej cene 200 Kčs za kus a ja som obdržal do daru jeden z nich. Aj som ho používal a s ním fotil. Jeho obrovskou prednosťou boli jeho rozmery (možno derivát vyzvednej činnosti), dalo by sa povedať že to bol taký vačší obal na film. Svojou jednoduchosťou obsluhy sa stal nadčasový. Nespravil som však s ním veľa fotiek, radšej som vždy siahol po svojom mohutnom Zenite, ktorý som mal tiež zhodou okolností z rovnakého prameňa a ktorý bol mojim trenažérom expozimetrie.

Fascinuje ma ako náhodne a niekedy nelogicky vznikajú legendy. Už teraz je jasne že Lomo prežie aj svojich konštrujkérov, aj svoju dobu filmovej fotografie. Už teraz možno nájsť v niektorých programoch na úpravu fotografii upravu do šýlu Lomo. Obrázky z Lomo sa stali zaujmavé a populárne svojou nedokonalosťou a vlastne všetkým čo oddeľuje technicky zlú fotografiu od dobrej. Treba im však priznať neopakovateľnosť a zrejme práve tá z nich urobila Lomo STYLE.

Tu je link na chlapíka čo robí Lomo fotky klasicky so starou kamerou a mokrým procesom. http://www.flickr.com/photos/oflightandshadows/ Sú vlastne technicky zlé, ale mne sa páčia, majú niečo do seba. Okrem Lomo efektu, spôsobeného samotnou kamerou je film na väčšine vyvolaný nesprávnym spôsobom tzv. cross process, ktorý zásadne mení farby a zachytenému svetu dáva príchuť hororu alebo nejakej mimozemskosti, jednoducho niečoho čo v našom svete nevidime.

Tu môžete nájsť návod ako z normálnej fotografie urobiť Lomo-fotografiu.

Tu je zase link na niektore moje pokusy.

Posted by Picasa

2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Tie fotky su naozaj zaujmave. Pripominami to tak trochu saudkovsku poetiku.

Jano Mraz povedal(a)...

SHIT!
Vzdy ma niekto predbehne...