10 decembra 2006

Ako si vybrať digitálny fotoaparát I.

My creation

V poslednom čase ma zopár známych priklincovalo otázkou: „..chcem si kúpiť foťák, vieš taký a taký, poraď, čo mám kúpiť..“ Odpoveď na takúto otázku s prihliadnutím na možné rôzne požiadavky a rozdielne názory užívateľa nie je až taká jednoduchá. Po dlhšiom premýšľaní a popude jedného môjho priateľa vznikli nasledujúce riadky, ktoré sú súhrnom toho, na čo som prišiel keď som sa zamýšľal ako odpovedať na túto otázku. Je to výsledok mojich štúdií katalógov, webu a odborných časopisov ako aj mojej praxe z obchodu s fotoaparátmi. Najmä však vlastných úvah ako by som kupoval ja, preto aj odporúčané typy fotoaparátov v jednotlivých kategóriách treba pokladať za môj subjektívny najlepší výber.


Celý
článok nájdete uverejnený na stránkach www.megafoto.sk, alebo kliknutím sem.

Vráťme sa však späť k prvotnej otázke: Ako vybrať fotoaparát ? Na prvý pohľad neľahké riešenie zahmlené množstvom značiek, typov a druhov fotoaparátov ktoré sú momentálne v ponuke, ale aj rôznymi názormi odborných časopisov a menej odborných odborníkov. Situáciu neuľahčuje ani skutočnosť, že odvetvie digitálnych fotoaparátov sa ešte stále vyvíja závratnou rýchlosťou. Ak si však položíme zopár dobrých otázok a nájdeme na ne odpoveď problém sa značne zjednoduší a opar tápania sa začne rozplývať. Nakoniec sa dostaneme k základnej dileme: koľko za to chceme dať a to nielen pri prvotnej kúpe, ale aj následne pri dokupovaní potrebného príslušenstva. Na túto otázky si však potencionálny kupca musí odpovedať výlučne sám.

Po dlhšom rozmýšľaní som identifikoval ako podstatné dve základné otázky:

  1. Čo bude pri fotení predmetom môjho záujmu, čo teda chcem v prevažnej miere fotiť a čo nikdy nebudem?

  2. Ako chcem fotoaparát používať? Akým spôsobom a akou intenzitou vzťahu ja a fotenie.

Možné odpovede v prvom prípade sú:

  1. a) chcem fotiť najmä rodinné foto, dovolenky, dokumentárne foto

    b) fotografovať potrebujem v práci pre zachytenie skutočnosti, dokumentárne foto

    c) fotografia je moje hobby, zaujímam sa o rôzne druhy fotenia, šport, makro, krajinky

    d) chcem sa venovať fotografii veľmi seriózne ale stále je to moje hobby

Úmyselne som nezahrnul odpoveď fotografovanie ma živí, som profesionálny fotograf. Do tejto skupiny sa nedovolím ani nechcem radiť.

V prípade otázky číslo dva odpovede sú:

  1. a) fotoaparát budem používať v režime plnej automatiky, nemám záujem nastavovať žiadne parametre, lebo sa v tejto problematike nevyznám a ani sa o ňu v budúcnosti nebudem zaujímať

    b) prevažne budem používať automatický režim, prípadne prednastavené scénické režimy, občas použijem poloautomatické resp. manuálny režim (do tejto skupiny zaraďujem aj odpoveď: momentálne sa v tom moc nevyznám, ale chcem sa v budúcnosti naučiť aj poloautomatické a manuálne ovládanie fotoaparátu)

    c) som fotograf - zanietený amatér, alebo poloprofesionál, vyznám sa v nastavení fotoaparátu aj ho chcem používať a vyžadujem aby fotoaparát tieto nastavenia umožňoval

Kto sa zaradil podľa otázky číslo dva pod bod a) dostáva meno jednoduchý užívateľ (nie preto že by som ho pokladal za jednoduchého, ale preto, že fotoaparát chce používať jednoducho). Kto sa cíti doma pri odpovedi b) bude ďalej amatérsky fotograf a kto skôr do skupiny c) bude zanietený amatér. Pri posledne spomenutom si s úsmevom spomínam na vlastné hodnotenie jedného zákazníka „som fotograf amatér, ale myslím to veľmi vážne“.

Mojím zámerom pri zostavovaní výberového kľúča bolo, aby sa človek na základe vyššie uvedených otázok zaradil do určitej skupiny a tým dostal k odporúčanému druhu fotoaparátu a mnou preferovaným konkrétnym typom, ktoré pokladám pre neho za výhodné.

V súlade s touto stratégiou mi ešte ostáva rozdeliť fotoaparáty do skupín podľa technického vybavenia a kvality prístrojových komponentov. Pre toto rozdelenie som si pomohol rozdelením, ktoré používa český odborný časopis Digi Foto, pridal som niečo zo svojho a vzniklo mi nasledovné delenie:

A. Kompaktné prístroje - ďalej iba kompakty

A1. Ultrakompakty a kompaktné automaty – automatické prístroje, pracujúce v automatickom režime doplnenom o scénické a motívové automatické režimy.

A2. Kompakty strednej triedy – ako skupina A1, technicky však vyspelejšia, možnosť poloautomatických a manuálneho režimu, ovládanie všetkých základných nastavení ako vyváženie bielej, ISO,blesk.

A3. Technicky vyspelé kompakty – názov vystihuje hlavnú črtu tejto kategórie, ide o prístroje, ktoré spĺňajú náročné technické parametre, tvoria špičku medzi kompaktnými prístrojmi, umožňujú svojim majiteľom kreatívno fotografiu.

A4. - Dizajnové a technické špeciality - sem patria fotoaparáty ktoré majú zaujať viac svojím prevedením ako technickými vlastnosťami.

B. Ultrazoomove fotoaparáty

B1. - Ultrazoomy (EVF zrkadlovky) – kompaktné fotoaparáty s objektívom, kde pomer ohniskových vzdialeností je 10 a viac (10x zoom)

B2. - Technicky vyspelé ultrazoomy (bridge camera) - tieto prístroje sú kompaktami ale spôsobom ovládania a niektorými funkciami sa podobajú digitálnym zrkadlovkám, zároveň tvoria technickú špičku kompaktných fotoaparátov.

C. Digitálne zrkadlovky

C1. - Amatérske zrkadlovky

C2. - Poloprofesionálne zrkadlovky

C3. - Profesionálne prístroje a zrkadlovky

V živote nič nie je čierno–biele preto sa stane že sa niekto nebude vedieť zaradiť iba do jednej skupiny a rovnako ani kategórie fotoaparátov nemajú pevné hranice a niektoré prístroje nemožno ekzaktne zaradiť. Preto nemožno brať toto delenie dogmaticky, ale skôr iba ako pomôcku pri výbere fotoaparátu. Možno niekto bude namietať že by sa rozdelenie dalo urobiť inak a podľa neho lepšie. Nuž možno. Ale toto je to najlepšie čo ma napadlo.

V prípade ak ste si dokázali odpovedať na vyššie uvedené dve otázky, predkladám Vám tabuľku v ktorej sú uvedené skupiny prístrojov o ktorých by ste mali uvažovať. Ak je pole prázdne, resp. vyplnené pomlčkami, ide o nezmyselnú kombináciu typu: „Chcem robiť serióznu fotografiu“, ale „budem fotoaparát obsluhovať ako jednoduchý užívateľ“

































2.a) jednoduchý užívateľ


2.b) amatérský fotograf


3.c) zanietený
amatér


1.a) rodinné foto



A1, A4

A2


--

1.b) práca amatér




A2, A4



A2/3, B1



--


1.c) hobby


--


A3, B1


A3, B2, C1


1.d) seriózna fotografia


--


--


A3, B2, C1/2




Dobrý fotoaparát

V nasledujúcich riadkoch prezentujem svoj názor, ako by mal vyzerať dobrý fotoaparát. Kvalitný fotoaparát je postavený na trojuholníkovom základe, ktorého vrcholy tvorí: snímací prvok, objektív a obrazový procesor. Pokiaľ je fotoaparát slabý v jedej z týchto častí, už to nikdy nedobehne ostatnými súčasťami ako je veľký displej, stabilizátor, ovládanie atď. Všetky tri časti sú rovnako dôležité a majú determinujúci vplyv na kvalitu fotografie.

Ešte sále prebieha boj o megapixly, tento boj je však často bojom o zákazníka a nie o kvalitný záber. Povedzme si teda o čo ide? Ak výrobca natlačí na malý záznamový prvok veľa megapixlov, zvýši hustotu tak, že sa jednotlivé body neúmerne navzájom ovplyvňujú a vzniká nežiadúci šum, známy ako zhluky farebných bodiek. Nechcem tým naznačiť že nie je potrebný dotatočný počet megapixelov, ale skôr to, že je dôležitá veľkosť záznamového prvku. Preto treba hľadať prístroje, ktoré majú senzory väčšie ako 1/2,5“(jednadvecelepätina palca) čo je štandardná veľkosť pre kompakty a ultrazoomy. V súčastnosti však už väčšina relevantných výrobcov má v ponuke aj prístroje s veľkosťou senzora 1/1,8“ alebo 1/1,6“. Vzniknutý nadmerný šum občas výrobcovia odstraňujú softvérovým spracovaním. Táto operácia však vždy so sebou prináša zníženie ostrosti obrazku.

Ak nazveme senzor srdcom fotoaparátu, tak potom objektív sú jeho očami. Na objektíve nie je najdôležitejšie koľkonásobný zoom je, ale jeho schopnosť kvalitne preniesť svetlo na senzor a vykresliť obraz. Táto vlastnosť je charakterizovaná ostrosťou kresby, kontrastom a farebnosťou preneseného obrazu. Kvalita objektívu má značný vplyv na jeho cenu. Pri veľmi zjednodušenom pohľade je dôležitá svetelnosť objektívu a jeho šírka. Čím má objektív nižšie spodné ohniskové číslo v prepočte na kinofilm tým väčší uhol dokáže obsiahnuť.

Procesor fotoaparátu je jeho rozum, riadi ostrenie, nastavenie základných parametrov ako je vyváženie bielej, spracováva údaje zo snímacieho prvku na výsledný obrázok. Čím je procesor rýchlejší a jeho algorytmy dokonalejšie, tým lepšie pre kvalitu obrazu a rýchlosť fotoaparátu. V súčastnosti je bežná prax že fotoaparáty za sedem tisíc majú rovnaký procesor ako zrkadlovky za 40 tisíc, ale nefotia vždy rovnako.

Konštrukcia prístroja by mala byť nielen vyzerať dobre ale aj byť kvalitná, najmä mechanické ovládacie prvky ako tlačidlá a prepínače. Prístroj by sa mal dobre držať v ruke a jeho ovládacie prvky by mali byť rozložené ergonomicky aby boli „nadosah“ prstov.

Takže krátke zhrnutie: nepozerajme iba na rozlíšenie záznamového senzora, násobnosť zoomu alebo iné zdôrazňované parametre, sústreďme sa aj na to, čo podstatne ovplyvňuje kvalitu obrazu a funkčnosť prístroja!


Pokračuje nasleduje...

2 komentáre:

Unknown povedal(a)...

Ty brdo! To je pomaly vedecka praca. Skoda, ze si to nesumarizoval skor. Ale pevne verim, ze tymito radami si sa riadil aj pred tym. Tusim ta budem volat nie Mr.J ale Mr.Neff

Jano Mraz povedal(a)...

:o